NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
46 - (1462) حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا شبابة
بن سوار.
حدثنا سليمان
بن المغيرة عن
ثابت، عن أنس. قال:
كان
للنبي صلى
الله عليه
وسلم تسع
نسوة. فكان إذا
قسم بينهن لا
ينتهي إلى
المرأة
الأولى إلا في
تسع. فكن
يجتمعن كل
ليلة في بيت
التي يأتيها.
فكان في بيت
عائشة. فجاءت
زينب. فمد يده
إليها. فقالت:
هذه زينب. فكف
النبي صلى
الله عليه
وسلم يده. فتقاولتا
حتى استخبتا. وأقيمت
الصلاة. فمر
أبو بكر على
ذلك. فسمع أصواتهما.
فقال: اخرج،
يا رسول الله ! إلى الصلاة.
واحث في
أفواهن
التراب. فخرج
النبي صلى الله
عليه وسلم.
فقالت عائشة:
الآن يقضي
النبي صلى
الله عليه
وسلم صلاته
فيجيء أبو بكر
فيفعل بي
ويفعل. فلما
قضي النبي صلى
الله عليه
وسلم صلاته
أتاها أبو
بكر. فقال لها
قولا شديدا.
وقال: أتصنعين
هذا ؟.
[ش
(تسع نسوة) هن
اللاتي توفي
عنهن صلى الله
عليه وسلم.
وهن: عائشة
وحفصة وسودة
وزينب وأم
سلمة وأم
حبيبة
وميمونة وجويرية
وصفية، رضي
الله عنهن.
ويقال: نسوة
ونسوة. الكسر
أفصح وأشهر
وبه جاء
القرآن
العزيز. (استخبتا)
من السخب، وهو
اختلاط
الأصوات
وارتفاعها.
ويقال أيضا:
صخب، بالصاد،
هكذا هو في
معظم الأصول.
وكذا نقله
القاضي عن
رواية الجمهور.
(واحث في
أفواهن
التراب)
مبالغة في
زجرهن وقطع
خصامهن].
{46}
Bize Ebu Bekr b. Ebî
Şeybe rivayet etti. (Dediki): Bize Şebâbetü'bnü Sevvâr rivayet etti. (Dediki): Bize
Süleyman b. Muğîre, Sâbit'den, o da Enes'den naklen rivayet etti. Enes şöyle
demiş :
Nebi (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem)'in dokuz zevcesi vardı. Bunlar arasında kasim yaptığı zaman ilk kadın'a ancak
dokuzuncudan sonra varırdı. Zevceleri her gece onun geleceği evde
toplanırlardı. Bir defa Aişe'nin evinde bulunuyormuş. Derken Zeyneb gelmiş.
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ona elini uzatmış. Aîşe (Radiyallahu
anha): O Zeynebtir, demiş. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) de elini çekmiş.
Müteakiben iki kadın atışmaya başlamışlar, o derece ki sesleri birbirine
karışmış. Bu sırada ezan okunmuş. Ebu Bekr bu gürültünün yanından geçerek
kadınların seslerim işitmiş ve :
— Yâ Resulâllah namaz'a
çık! Onların da ağızlarına toprak saç! demiş. Bunun üzerine Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) çıkmış. Arkasından Âişe:
Şimdi Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) namazını bitirir. Ve Ebu Bekr gelerek bana yapacağını yapar;
demiş. (Filhakika) Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) namazını bitirdiği vakit
Ebu Bekr Âişe'nin yanına gelerek kendisine ağır lâf söylemiş: «Sen böyle mi
yapıyorsun?» demiş.
İzah:
Kasm: Lügatte herkesin
nasibini ayırmak yâni taksim etmek mânâsına gelir. Bunda ondan murâd kadınlar
arasında adalet ve müsavata riâyet etmektir. Bâzan kasme adalet de denilir.
Kasmin mutlak suretle
hakikati imkânsızdır. Nitekim Allah Teâlâ:
«Siz ne kadar özenseniz
kadınlar arasında müsavat gösteremezsiniz..»[ Nisa 129 ] buyurarak bunu haber
vermiştir. Halbuki evlenen erkeklere zevceleri arasında adalete riâyet
emredilmiştir. Demek oluyor ki, bu adalet mutlak değil, muayyen şeylerdedir.
Evet, bir adam birden fazla kadın ile evlenirse yanlarında gecelemek hususunda
adalete riâyet etmesi vâcib olur. Bu hususta kadının yenisi eskisi, bakiresi
seyyibesi, müslimesi kitâbiyyesi müsavidir. Yalnız hür kadının hakkı câriye
kadının iki mislidir. Cariyeler evli değillerse aralarında kasme riâyet vâcib
değildir.
Aşk ve cinsî münâsebet
gibî şeylerde adalet vâcib değildir; çünkü bunlar kulun elinde olmayan şeylerdir.
Ebu Dâvud, Tirmizî, Nesâî ve İbni Mâce'nin Hz. Âişe'den rivayet ettikleri bir
hadîste :
«Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) kadınları arasında adalete riâyet eder ve: Yâ Rabbî! Benim
elimde olan adaletim budur; senin mâlik olduğun, benimse mâlik olamadığım
adalet için beni muaheze buyurma! derdi.» Ve yine aynı zevatın Hz. Ebu
Hureyre'den rivayet ettikleri bir hadîste :
--Bir adamın iki karısı
olur da aralarında adalete riâyet etmezse kıyamet gününde bir yanı düşmüş
olarak gelecektir.» Başka bir rivayette :
«Bir yanı yamuk olarak
gelecektir.» buyurulmuştur. Yâni oradaki ceza dünyadaki ameli cinsinden olacak;
haktan meyl ettiği için çarpık haşredilecektir.
Şâfiîler'e göre
kadınlar arasında adalete riâyet vâcib değildir. Ancak fitneye düşeceklerinden
korkulduğu için hepsini birden ihmâl etmek mekruhtur.
Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in dokuz zevcesinden murâd vefatı anındaki zevceleridir.
Bunlar: Âişe, Hafsa, Şevde, Zeyneb, Ümmü Seleme, Ümmü Habîbe, Meymune,
Cüveyriye ve Safiyye (Radiyallahu anha) hazerâtıdır.